á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
Tekst oparty jest na konstrukcji szkatułkowej: dziadek Edward czyta Oli i Wojtkowi, a także ich rodzicom, książkę, którą napisał, (...) by kultywować pamięć o przodkach walczących w Powstaniu Wielkopolskim. Dzięki zastosowaniu chwytu „powieści w powieści” uzyskujemy charakterystykę współczesnego pokolenia i jego codzienności w zderzeniu z generacją powstańców, której przyszło żyć w szczególnie trudnych czasach. Budowa szkatułkowa pozwala autorce na uwzględnienie perspektywy współczesnych czytelników. Podbylska przewiduje pytania, które może zadać młody czytelnik w XXI wieku i na bieżąco tłumaczy fakty, sytuacje, emocje, wkładając wyjaśnienia w usta dziadka i rodziców Oli i Wojtka. Autorka podkreśla wielokrotnie, że należy pamiętać o przeszłości, ale nie kultywować nienawiści między narodami, ponieważ jak to powiedział dziadek Edward: „przyjaźnisz się przecież z człowiekiem, a nie z jego narodowością!”.
Niezrozumiałe może się wydawać pojawiające się w książce słownictwo gwarowe, ale i tu autorka przychodzi z pomocą czytelnikowi, uzupełniając publikację „Słowniczkiem gwary wielkopolskiej”. Z kolei dla niewtajemniczonych w topografię miasta pomocne mogą okazać się mapki z punktami, o których opowiada historia. Pastelowe ilustracje Katarzyny Bukiert doskonale współgrają z tekstem opowiadającym o miłości do ojczyzny i o wartościach rodzinnych.